انتخابات

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 864910

دارالقران الکریم حرم مطهر رضوی در سال گذشته ۱۱۵۷ محفل قرآنی را برگزار کرده که قریب به 3 میلیون زائر از این محافل معنوی بهره‌ برده‌اند.

 حضور 3 میلیون زائر در محافل قرآنی حرم مطهر رضوی
 

دارالقران الکریم حرم مطهر رضوی در سال گذشته ۱۱۵۷ محفل قرآنی را برگزار کرده که قریب به 3 میلیون زائر از این محافل معنوی بهره‌ برده‌اند.

رئیس دارالقرآن الکریم آستان قدس رضوی گفت: این مرکز قرآنی در جوار حریم امن رضوی از سال 1379 شروع به کار کرده است و در راستای اهدافی همچون ترویج علوم و معارف قرآن و عترت به ویژه آموزه‌ها و سبک زندگی رضوی برای زائران همگام با فرهنگ سازی بیانیه گام دوم انقلاب، الگوسازی در تبلیغ و ترویج معارف قرآن و عترت با تاکید برآموزه‌های رضوی و مواجهه مؤثر با بدعت‌ها و خرافات، عمومی‌سازی انس، فهم، تدبّر و عمل به قرآن در فعالیت‌های قرآنی حرم مطهر رضوی تلاش می‌کند.

محمدرضا احمدی‌زاده تصریح کرد: در مسیر جامه عمل پوشاندن به سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی، برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلفی از سوی این مرکز قرآنی در حرم مطهر رضوی اجرا می‌شود که می‌توان به قرآن اذانگاهی (تلاوت آیات قرآن کریم قبل اذان در افق‌های شرعی)، اقامه اذان با حضور قاریان کشوری و ممتاز، بیان معارف آیات قرآن قبل از اذان و بین الصلاتین توسط استادان برجسته قرآنی اشاره کرد.

مهم‌ترین برنامه‌های دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی

رئیس دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی، ترتیل خوانی ماه مبارک رمضان را از مهم‌ترین و بزرگترین برنامه‌های دارالقرآن الکریم عنوان کرد و افزود: این مراسم‌های قرآنی علاوه بر ماه مبارک رمضان در طول سال نیز برگزار می‌شود که از رسانه ملی مخاطبان گسترده‌ای دارد. در ماه رمضان امسال ۸ برنامه ترتیل خوانی قرآن کریم در رواق امام خمینی(ره)، ایوان مقصوره صحن گوهر شاد حرم مطهر رضوی، رواق غدیر، رواق دارالمرحمه، رواق حضرت زهرا(س) رواق دارالحجه و برگزار می‌شود که سه برنامه از شبکه‌های یک سیما، قرآن و افق به صورت زنده پخش می‌شود.

حضور 3 میلیون زائر در محافل قرآنی حرم مطهر رضوی 

وی در ادامه به برگزاری کرسی تلاوت رضوی و محافل انس با قرآن با حضور قاریان ملی و بین‌المللی آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: این محافل معنوی همراه با اجرای گروه‌های تواشیح، ترتیل خوانی تلاوت یک جزء از قرآن کریم و بیان معارف هر روز صبح، بعد از نماز صبح در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و بیش از 3 میلیون و 400 هزار نفر در این محافل قرآنی حضور داشته‌اند.

رئیس دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی ادامه داد: آموزش روخوانی قرآن کریم، بیان تدبر در قرآن همراه با پخش کلیپ، مسابقه و هدایای متبرک همه روزه بجز جمعه‌ها در صحن‌های جمهوری اسلامی و دارالحجه(عج) حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. در سال گذشته، 255  نشست قرآنی با موضوع تدبر و تفسیر قرآن در حرم مطهر رضوی برگزار شده که 3700 مخاطب داشته است. هم چنین تا پایان بهمن سال گذشته831 کارگاه آموزشی قرائت قرآن با حضور 20 هزار مخاطب برگزار شده است.

وی افزود: در سال گذشته دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی  با برگزاری  ۱۴۶۳ کارگاه تفسیر قرآن میزبان حضور بیش از 96 هزار زائر و مجاور بوده است. برگزاری ۱۶۲۸ کارگاه پاسخگویی به سوالات قرآنی و 628 کارگاه قرآن ویژه نوجوان از دیگر فعالیت‌های این مرکز قرآنی در سال گذشته محسوب می‌شود.

احمدی‌زاده با اشاره به برگزاری جلسات استادان قرآنی برتر مشهد در حرم مطهر رضوی عنوان کرد: جلسات قرائت قرآن کریم قاریان و اساتید که در طول هفته در سطح شهر برگزار می‌شود، در حرم مطهر به شکل ماهانه یا یک روز در هفته در جوار بارگاه رضوی برگزار می‌شود که در سال گذشته 62 قاری برادر و 3 قاری خواهر جلسات خود را در حرم مطهر رضوی برگزار کرده‌اند. 

ام ابیها، محافل قرآنی ویژه بانوان زائر حرم مطهر رضوی

وی با اشاره به برگزاری 165محفل قرآنی «ام ابیها» در سال گذشته بیان کرد: محفل «ام ابیها» شامل ترتیل خوانی قرآن ویژه خواهران است که همراه با بیان معارف قرآنی با حضور بانوان قاری، سخنران و گروه‌های تواشیح خواهر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

احمدی‌زاده با اشاره به برگزاری کارگاه‌های مشاوره قرائت قرآن و تصحیح قرائت نماز در حرم مطهر رضوی بیان کرد: فعالیت‌های این کارگاه شامل ارائه مشاوره‌های آموزشی قرائت قرآن به زائران و تصحیح اشکالات قرائت قرآن و نماز آنان با بهره‌گیری از استادان ممتاز، آشنایی شرکت‌کنندگان کارگاه با کتاب‌ها وجزوه‌ها وسی دی‌های مناسب آموزش قرآن است. این کارگاه‌های آموزشی در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی و رواق‌های امام خمینی(ره)، دارالحجه(عج)، دارالمرحمه، دارالولایه، حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود. در سال گذشته همچنین۱۶۶۲ کارگاه مشاوره و قرائت قرآن و تصحیح نماز در حرم مطهر رضوی برگزار شده که 57 هزار و 523 مراجعه کننده داشته است.

رئیس دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی تصریح کرد: برگزاری ورکشاپ‌های هنری در مناسبت‌های ملی و مذهبی، برگزاری کرسی حفظ قرآن کریم به صورت فصلی ویژه خواهران در صحن دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی همراه با بیان نکات آموزشی مربوط به حفظ قرآن و پرسش و پاسخ با استاد و ارائه محفوظات توسط حافظان از دیگر برنامه‌های قرآنی دارالقران الکریم حرم مطهر رضوی در سال گذشته بوده است.

برگزاری 931 کارگاه‌ مهدالرضا ویژه کودکان

احمدی‌زاده به برگزاری 931 کارگاه آموزشی مهد الرضا حرم مطهر رضوی با میزبانی  25 هزار و 500 نوآموز در سال 1401 خبر داد و افزود: در قالب کارگاه مهدالرضا(ع)، کلاس‌های نقاشی، قصه، نمایش، کاردستی، بازی، نیایش، قرائت و تدبر کودکانه، حفظ سور کوتاه قرآن کریم در سه شیفت (صبح، عصر و شب تا ساعت 23) ویژه نونهالان5 تا 8 سال در اتاق21دارالقران الکریم حرم مطهر رضوی و رواق حضرت زهرا(س) صبح و عصر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به توسعه خدمات قرآنی در بستر فضای مجازی  اظهار کرد: در پرتال آستان قدس رضوی مسابقات قرآنی دارالقران بارگذاری می‌شود. کانال «زندگی بر مدار قرآن»، پل ارتباطی مخاطبان با برنامه‌های تفسیری دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی است که در بستر شبکه ایتا به زائران خدمات می‌دهد.

منبع: آستان نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.